Den, kdy makléřský trh zažil zemětřesení

737

INSIA je dnes první volbou pro mnoho úspěšných pojišťovacích specialistů. A to hlavně proto, že jim usnadňuje práci, pomáhá s legislativou a umožňuje vydělat více peněz.

Jak to ale celé začalo? Jak vlastně vznikla síť INSIA, která již dlouho udává směr pojistného trhu a stále přichází s novinkami, o nichž se většina konkurentů neodváží ani přemýšlet?

Pro odpověď musíme nasednout do stroje času a vrátit se 15 let do minulosti, na Velkou říjnovou pojišťovací revoluci. Stalo se tam něco, co navždy změnilo pojistný trh…

Revoluce, která přepsala zvyky pojistného trhu

Psal se rok 2004, Česká republika právě vstoupila do Evropské Unie a nová legislativa (Zákon 38/2004 Sb.) kladla na pojišťovací zprostředkovatele zcela nové povinnosti. Ve vzduchu se vznášela hrozba jednotného evropského trhu, snadný vstup zahraničních makléřů a tím i nová konkurence.

Využití internet se stále rozvíjelo a všechno nasvědčovalo tomu, že pojistný trh čekají veliké investice do informačních technologií. Klienti byli náročnější a vyspělejší. Schylovalo se ke změnám, které makléře, kteří by zaspali dobu, mohly bez milosti zlikvidovat.

Z historie víme, že pro každou revoluční změnu musí dozrát podmínky. Přesně to si moc dobře uvědomoval Ivan Špirakus spolu s Petrem Markem, kteří před 15 lety způsobili zemětřesení na trhu pojišťovacích makléřů.

Je 3. listopadu 2004 a my se nacházíme v Praze na Vinohradech, v nenápadné hospůdce U Básníka Pánve…

INSIA oficiálně představena

Je 3. listopadu 2004 a my se nacházíme v Praze, v nenápadné hospůdce U Básníka Pánve, kde Ivan Špirakus právě slavnostně zahajuje Velkou říjnovou pojišťovací revoluci a vůbec poprvé oficiálně představuje projekt INSIA jako síť vzájemně spolupracujících pojišťovacích makléřů, kteří pracují v jednom on-line software Yeti.

Yeti změnil způsob, jakým makléři pracovali

Vedle samotného konceptu sítě INSIA byl přítomným novinářům i zástupcům jednotlivých pojišťoven představen i software Yeti, který připomínal bankovní systém pro malou firmu.

Poprvé byl Yeti prezentován již na konferenci IIR Pojistný trh 2003. V té době to byl šikovný nástroj pro jednu firmu, který výrazně usnadňoval práci jak s klienty, tak v provozním zázemí. Umožňoval obsloužit všechny strany, jak klienta, tak makléře, i pojišťovnu. To vše přes internet, kdykoliv to bylo potřeba.

Po veřejném prezentaci na konferenci IIR, chtěli někteří konkurenční makléři software koupit, ale cena licence v řádu stovek tisíc korun byla pro malé firmy prakticky nedostupná. Vývoj Yetiho jako velmi komplexního systému byl opravdu nákladný a navíc jeho rozšiřování si vyžadovalo stále další investice.

Naštěstí se objevilo řešení. Co kdyby se na vývoji a provozu Yetiho podíleli makléři průběžně formou, sdílení provizí za to, že budou moci čerpat všechny jeho výhody bez nutnosti jej kupovat?   Centrála sítě tak vlastně začala poskytovat všem partnerským firmám zcela novou službu, kterou nyní známe pod pojmem SaaS (Software as a Service) neboli pronájem systému na dálku jako služba.

Makléřským firmám se průkopnická myšlenka sdílení softwaru zalíbila. Nemuseli si platit vlastní licence, investovat do vlastních serverů, jejich údržby a zabezpečení a přitom měli díky internetu neustále k dispozici „celou svoji firmu“ kdekoliv na světě a 24h denně. Komunikovat s kolegy či klienty třeba z pláže, sdílet kontakty, dokumenty a informace. To bylo v té době něco skutečně přelomového.

Makléři měli méně práce a kvalitnější zázemí INSIA peníze na rozvoj Yetiho. A tak vlastně vznikla síť INSIA…

Společně jsme silnější

INSIA však při svém zrodu nebyla jen službou sdílení software Yeti. Klíčovým momentem bylo dosažení úspor z rozsahu díky centralizaci činností, které si dříve každá firma musela dělat sama. Hlavní oblastí byly finance – inkaso pojistného, párování provizí a vypořádání plateb se pro celou síť zpracovávalo v jednom provizním oddělení, přitom každý makléř měl ve zcela transparentním systému Yeti pod kontrolou všechny finanční toky.

Další centralizovanou činností byl marketing – vytváření a průběžná aktualizace propagačních materiálů, webových stránek nebo třeba označení kanceláří bylo pro makléře rovněž velkou pomocí. Klíčové bylo i jednotné řízení vztahů s pojišťovnami včetně evidenci a zpracování všech smluvních dokumentů a jejich dodatků. Naskenované smlouvy byly opět všem k dispozici v Yeti. Velkou výhodou spojení makléřů v INSIA byla i možnost sdílet své zkušenosti a společně řešit problémy jak při práci s klienty, tak při vedení jednotlivých firem.

V neposlední řadě se díky spojení několika zakládajících firem INSIA rychle stala významnou celostátní makléřskou firmou, která díky více než 400 mil Kč pojistného pod správou rychle získala v pojišťovnách statut VIP makléře a tím i vyjednávací pozici, která byla pro malé regionální firmy nedostupná.

 

Vždy o krok napřed

Důvod, proč je INSIA dlouhodobě na špičce, je ten, že ji vždy vedli vizionáři. Nezáleží na tom, jaký je rok, ani jak moc vás svazují regulace. Když chcete kopat první ligu, musíte se umět přizpůsobovat a pružně reagovat na všechny změny. Mít nadhled a snažit se odhadnout budoucnost.

Od založení společnosti Portfolio Alfa, která se v roce 2004, po 12 letech fungování, přejmenovala na INSIA, uběhlo více než 27 let. A když se ohlédneme zpět, můžeme se zatajeným dechem sledovat jeden z nejúžasnějších příběhů na našem pojistném trhu.

Filozofie sítě INSIA se nezměnila. Vždy to bylo, je a bude partnerství rovných. Pro poradce to znamená férové jednání, TOP provize, smlouvy bez háčků, méně starostí s legislativou a přístup k nejmodernějším online nástrojům, které jim usnadňují práci.