Zákon sklizně platí i pro finančníky

725

Gravitační zákon patří mezi přírodní zákony, které nikdo nezpochybňuje. Isaac Newton jen vzorcem popsal to, co všichni před ním dávno viděli v přírodě. Obdobný přírodní zákon, jejž zná každý zemědělec, je zákon sklizně. Aby bylo na podzim co sklízet, je třeba nejprve zasít.

Kolik je ale třeba zasít zrnek pšenice, abychom získali úrodu potřebnou pro uživení rodiny do další sklizně? Výnosnost polí se kupodivu během vývoje civilizace moc neměnila. První zemědělci v neolitu, před 12 tisíci lety získali na svých úrodných políčkách i 10 zrnek z jednoho zasetého (1:10). Podobné výnosy dosahovali třeba ruští mužici ještě v 18. století. Ve středověku pak byla na méně kvalitní půdě i mnohem horší výnosnost, třeba jen 1:4 až 1:6. To sotva stačilo k uživení. Až moderní doba s chemickým hnojením a šlechtěním obilí znamenala zásadní zvýšení výnosů.


Zákon sklizně ale platí od neolitu stále stejně, pokud nezasejeme, nemůžeme sklízet. Abychom získali požadovanou sklizeň, musíme vědět, jaká je výnosnost naší půdy a kolik zrn máme zasít. A z každé nové sklizně si musíme potřebný díl obilí odložit stranou na další rok, nejde všechnu úrodu sníst.

A jak to souvisí s podnikáním v pojišťovnictví?

Hodně to souvisí. Stále jsou zde lidé z oboru, kteří nechtějí respektovat přírodní zákony. S vážnou tváří tvrdí, že jablka nepadají ze stromu dolů, nýbrž nahoru. A sít se nemusí, stačí přijít na podzim na pole a jen sklidit úrodu. Přijde vám to nesmyslné? Budete raději se srpem běhat po velikém poli sem a tam a hledat klásky, které tam vyrostly náhodou? Nebo raději pečlivě zoráte a osejete své políčko a v pravý čas sklidíte kombajnem bohatou úrodu?

Co je pro nás setba? No přeci investice (nikoliv náklady) do marketingu.  Systematické a dlouhodobé zasévání zrnek, z nichž jednou vzejde kvalitní úroda. A investice do marketingu se měří penězi. Přirovnání k pěstování pšenice je dosti přiléhavé. Tak jako stanovují sedláci výnosnost pšenice, stanovujeme i my „výnosnost“ neboli efektivitu našeho marketingu a peněz, které do něj vložíme.

Nikdy není pozdě začít

Jak vlastně funguje váš marketing? Děláte jej systematicky? Kolik do něj investujete? Pokud jste nic takového dosud nedělali, je nyní ideální čas se nad tím zamyslet a dát si dohromady plán. 

Pro začátek zkuste „zasít“ třeba v poměru 1:20, tedy investovat do marketingu 5 % z vašich plánovaných výnosů (úrody)

a samozřejmě i nějakou tu práci, bez ní to na poli, ani ve finančním či pojišťovacím podnikání, nejde 🙂 Za rok to vyhodnotíte a poznáte, jak je vaše pole úrodné. Bude-li vaše „úroda“ nízká, bude třeba udělat změny – přidat nějaké hnojivo (= dělat to jinak) nebo zvýšit investice (= méně sníst a zasít více zrnek).

Připravili jsme pro Vás jednoduchou tabulku na zpracování marketingového rozpočtu. Chcete-li ji poslat, zadejte email ve formuláři níže.

    Zadejte e-mail, na který chcete tabulku zaslat


    Poskytnutím e-mailu souhlasíte se zásadamizpracování osobních údajů.

     

     

    AUTOR:
    Ivan Špirakus
    Spoluzakladatel a generální ředitel INSIA